Bystrupduathlon - Duathlon - stadig mere pouplært

Duathlon - stadig mere pouplært

Mange kender triathlon, hvor man løber, svømmer og cykler. I duathlon er svømmedisciplinen afløst af løb, sådan at løbet starter med løb, herefter cykler deltagerne, og så slutter de med anden runde løb. Duathlon er dermed en anden måde at få testet sine grænser af på.

Danmark har stillet med atleter, som har gjort det fantastisk og for eksempel vundet
Europamesterskabet i 2018. Det har været med til at gøre sporten populær,

Duathlon er for både hardcore og mindre hardcore atleter. Den korte distance består af 10 km løb, 40 km cykling og 5 km løb, mens den lange består af 10 km løb, 150 km cykling og 30 km løb.

Kom i gang med at cykle

29 Jul 2021

Er du klar til at kaste dig over den spændende sport, duathlon? Så er det at begynde at cykle et logisk første skridt på vejen mod at mestre sportsgrenen.

Danmark er et rigtig cykelland, og vi har stolte traditioner. Så kom straks i gang. Det er sundt og sjovt.

Fra sofa til duatlon - hvordan?

17 Dec 2020

Duatlon er et ræs hvor du løber, cykler, og slutter af med at løbe igen. Det er givetvis en ekstremt krævende disciplin, og er en bedrift i sig selv at gennemføre, for ikke at tale om podieplaceringer. Læs videre og se hvordan du kommer over målstregen i god behold!

Træning

Motivationen for at gennemføre en duatlon kan variere, men hvis du først har sat dig for det, er du med al sandsynlighed slet ikke parat til det endnu. Slet ikke hvis det er dit første forsøg nogensinde. Få sat en realistisk men udfordrende tidsramme - og inden du begiver dig ud på at deltage i duatlon stævner, må du selvfølgelig igennem en god del mental og fysisk forberedelse. Så er du sikker på at kroppen kan holde til det uden at komme til skade, og at sindet hjælper dig i stedet for at modarbejde dig.

Dit mentale game er alt. Hvis du først begynder at tænke negativt, mister fokus, eller på anden vis ødelægger det for dig selv i dit sind, er det ikke særligt sandsynligt at du nogensinde kommer i mål. Mental forberedelse bør være der hvor du starter. Sørg for at sove, spise, og bevæge dig ordentligt. Når disse fundamentale aspekter er på plads, kan du bevæge dig ud i f.eks. yoga og meditation. Det vil forbedre din evne til at fokusere på noget i længere tid ad gangen. Hvis du kan reducere dit stressniveau på andre områder, er det selvfølgelig et plus.

Kroppen skal naturligvis også gradvist forberedes til strabadserne. Der er stort set ikke grænser for hvad menneskekroppen kan udholde, så længe grunden er god nok, og forberedelsen er tilstrækkelig. Træn både cykling og løb, men i omvendt rækkefølge. Hold tempoet nede så du kan fortsætte så længe du skal. Hvis du kender en god massør, vil det hjælpe dig gevaldigt at få deep tissue massage når benene er helt færdige og du trænger til at genopbygge. Varmecreme med kamfer vil også være din gode ven. Du kan med fordel supplere med kreatin, som er helt lovligt og vil hjælpe dig gevaldigt med din udholdenhed. Sørg for at få nok men ikke for meget protein, samt carbo-loade aftenen inden både træning og løb.

Afslapning og løbsdagen

Restitution er ekstremt vigtigt hvis din krop skal følge med træningen. Slap f.eks. af med en omgang sauna, og find tid til at pleje dig selv. Læs den bog du aldrig har fået afsluttet, se en god film, eller tag en omgang Xbox eller online casino spil. Så kan du også give selvtilliden et boost, hvis du løber med gevinsten. Prøv f.eks. At besøge hjemmesiden https://gratispengespil.com/, som er en guide til online casino i Danmark. Der finder du alle online casinoer med dansk licens.

Efter en dag med afslapning kommer løbsdagen. Og her er der selvfølgelig også et par ting, man bør huske.

Husk naturligvis at anskaffe aerodynamisk udstyr, hvis du kan. Her menes især cykel og cykelhjelm. Den lave luftmodstand vil hjælpe dig gevaldigt, da du kommer til at være alene på ruten, og ikke kan ligge i ryggen på andre ryttere. Det er ligeledes vigtigt at du får øvet dine overgange fra løb til cykling og tilbage igen, så de er på rygraden og forløber glat på selve dagen. Medbring gerne druesukker tabletter og varmecreme til benene. Druesukkeret skal du naturligvis ikke bruge i starten, gem det til hvis du er ved at gå helt kold få kilometer fra mål.

Triathlon uden svømning

17 Oct 2019

Duathlon er groft sagt triathlon, hvor svømningen er afløst af en en ekstra løbetur. I duathlon starter man med at løbe, hvorefter der skiftes over til cykel, inden der til slut løbes igen. I 2019 blev verdensmesterskaberne afholdt i Spanien, og det var franskmanden Benjamin Choquert, der løb og cyklede sig til VM-titlen.

Både løb og cykling

13 Sep 2019

Duathlon adskiller sig fra triathlon ved ikke at have svømning som disciplin. Her startes der med løb, så cykling og så løb igen. Det er ekstremt, og det er hårdt, men det er en sport, hvor rigtig mange mennesker kan være med og vise deres evner og deres værd.